VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

KAN VARMT VATTEN FRYSA SNABBARE ÄN KALLT?

Publicerad 2012-11-16 09:24:00 i Allmänt, Fysik,

Svar: Ja
 

Fenomenet kallas mpemba-effekten och är väldigt omtalat. Man vet inte exakt hur och varför. Men man tror att anleningen till att varmt vatten kan frysa snabbare är att en del vatten avdunstar och att mängden vatten att frysa därför minskar, vilket resulterar i kortare frystid. 
 
Läs mer HÄR!
Bildkälla: http://www.lchf-recept.se/wp-content/uploads/2009/03/lchf-vatten.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela