VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

MÅSTE VI STICKA OSS I ARMEN FÖR ATT TA BLODPROV?

Publicerad 2012-11-13 13:33:00 i Allmänt, Biologi,

Svar: Ja
 
Men i framtiden kommer vi antagligen inte behöva göra det. Israeliska forskare har tagit fram ett optiskt instrument som lyser genom huden. Då ser de en högupplöst bild av blodet i venerna och ungefär samma saker som man tittar på i dag när man tar ett blodprov. Det här verktyget har de mätt den genomsnittliga diametern på röda och vita blodkroppar och räknat fram procentandelen för de olika celltyperna, vilket är betydelsefullt vid ställandet av medicinska diagnoser. Provsvaren skulle ges på direkten, vilket skulle kunna spara liv. 
 
Just nu håller forskarna på att effektivisera och förbättra sitt instrument, så inom några år kan denna metod börja användas. 
 
Läs mer HÄR!

Bildkälla: http://www.brukadesign.se/images/products/316111.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela