VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

FINNS DET BERG UNDER VATTENYTAN?

Publicerad 2012-10-03 16:17:00 i Allmänt, Biologi, Fysik,

Svar: Ja
 
Satellitövervakningen har hittills hittat 13000 berg, men enligt forskargruppen vid Scripps Institution of Oceanography finns det förmodligen mer än 100000 undervattensberg med en höjd av över 1000 meter.
 
Ett forskarlag har studerat en bergskedja i Atlanten där det högsta berget var 4500 meter över havsbotten! Den kartlagda bergskedjan kännetecknas av att den har extremt branta berg med flata toppar. Den ligger 20 mil sydväst om Sydafrika! Forskningen om undervattensbergskedjorna har bara börjat och forskarna hoppas vid vidare studier att hitta något som berättar om jordens inre samt ekosystemet i området. 
 
Inspiration hämtad från Illustrerad vetenskap
Bildkälla: http://illvet.se/files/bonnier-ill/imagecache/std_16_9/pictures/undervandsbjerge.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela