VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

FINNS DET VATTEN PÅ MERKURIUS?

Publicerad 2012-10-02 15:26:00 i Allmänt, Fysik,

Svar: Kanske
 
Merkurius är planeten som ligger närmast solen. Den har en yttemperatur på över 400 grader. Kan det då vara möjligt att det funnits vatten där? Ny forskning som NASA har gjort tyder på att så kan vara fallet. Kratrarna på Merkurius yta kan eventuellt innehålla fruset vatten, alltså is. I teleskop observerade man under början av 1990-talet reflekterande ytor vid Merkurius poler vilket är karaktäristiskt för is! Om det kan vara möjligt måste det finnas en skyddande yta ovanför isen som håller den kall. Några slutsatser om det här vill man inte dra, men man hoppas i framtiden kunna konstatera hur det egentligen är. 
 
Se en film om Merkurius och läs vidare HÄR!
Bildkälla: http://guldbubblan.blogg.se/images/2012/merkurius_192896377.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela