VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

HUR FÅR MAN KÄRNFRIA VINDRUVOR?

Publicerad 2012-10-17 14:02:00 i Allmänt, Biologi,

För att en växt ska kunna föröka sig har den kärnor. Vindruvor har alltså kärnor för att när en druva äts eller faller ned på marken, ska en ny vindruvsplanta börja växa, så arten ökar i antal. 
 
De kärnfria druvorna är inte "naturliga", människan har genmodiferat dem. Med det menas att vi ändrat plantans gener, så de får de egenskaper vi önskar. 
 
Men när vindruvan inte har kärnor kan den ju inte föröka sig själv. Men med hjälpa av att plantera en så kallad stickling är det möjligt. En stickling är ett nytt skott på vindruvsplantan. Om man planterar den i en kruka kommer en ny växt börja växa, med samma gener som den ursprungliga plantan. På så sätt lever den kärnfria vindruvsplantan vidare. 
 
Inspiration hämtad från Illustrerad vetenskap
Bildkälla: http://paulaz.se/wp-content/matnyttigt/fron_frukt/vindruva.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela