VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

VAD INNEBÄR SJUKDOMEN DIABETES?

Publicerad 2012-10-02 14:40:00 i Allmänt, Biologi,

Det finns två typer av diabetes - klass 1 och 2. 
 
En person med diabetes tillverkar inte tillräckligt mycket insulin i kroppen. Kolhydraterna du äter bryts ned till sockerarter (glykos) och transporteras ut i blodet. Dessa sockerarter är cellernas energikälla, så du kan spela fotboll, plugga och så din kropp fungerar som den ska. Insulinet behövs för att öppna ”dörren” till cellerna så de kan förbruka energin. Om du då saknar tillräckligt med insulin kommer inte cellerna få tillräckligt med energi och kroppen kommer inte kunna fungera som den ska. 
 
Symtomen för diabetes är därför hög blodsockernivå, viktnedgång då inte kroppen
kan ta till sig all energi den tillförs och i följd till detta trötthet . En person med diabetes klass 1 får ofta sjukdomen i tidig ålder och den är delvis ärftlig. För att förbygga det höga blodsockervärdet intas extra insulin varje dag, t.ex. genom en spruta. Klass 2 kommer istället i vuxen ålder och är också delvis ärftlig. Den beror ofta på dina levnadsvanor; risken ökar med övervikt, stress och
rökning.
 
Läs mer HÄR!
 
Bildkälla: http://www.outsmarthormones.com/wp-content/uploads/2011/03/diabetes_stats.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela