VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

VAD SKULLE HÄNDA OM JORDEN SLUTADE ROTERA?

Publicerad 2012-10-16 13:38:00 i Allmänt, Fysik,

Som bekant snurrar jorden runt sin egen axel på ett dygn, vilket motsvarar 24 timmar. Det gör att att vi på jorden får dag och natt. Om jorden roterade snabbare eller långsammare än vad den gör, skulle det få konsekvenser för klimatet.
 
Långsammare rotation skulle leda till större skillnad i temperatur mellan dagen och natten. Havsströmmarna skulle även förändras, vilket skulle leda till att värmen inte skulle fördela sig på samma sätt som i dag.
 
Snabbare rotation skulle leda till att dagarna blev kortare och kallare. Det skulle också bli ett stormigare klimat.
 
Om jordens rotation skulle stanna helt, skulle havsvattnet dras mot polerna och orsaka stora översvämningar. Vid ekvatorn skulle därför större landyta uppstå eftersom vattnet dragits mot polerna. På bilden nedan ser du en skiss på hur det skulle kunna se ut.
 
Läs mer HÄR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela