VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

KAN HÅRET BLI GRÅTT PÅ BARA NÅGRA DAGAR?

Publicerad 2013-02-05 16:43:00 i Allmänt, Biologi,

Svar: Ja
 
Om du redan har fått några gråa hårstrån kan du, vid extrema föhållanden, t.ex. våldsam psykisk påverkan, tappa mycket hår. När dessa hårstrån ersätts, kommer gråa hårstrån växa ut. Detta gör att ditt hår inom några dagar innehåller fler grå hårstrån och kommer därmed se gråare ut. Det är alltså inte det befintliga håret som blir grått utan när det faller av och blir ersatt av gråa. 
 
Totalt sätt har vi ungefär 300 000 hårstrån som växer ungefär 1 cm i månaden. Ett hårstrå växer i ungefär tre år innan det faller av. 
 
Inspiration hämtad från Ilustrerad Vetenskap
 
Bildkälla: http://www.hair-blog.dk/wp-content/uploads/2009/10/farvning-af-grat-har.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela