VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

HUR KAN MAN VETA HUR GAMMAL JORDEN ÄR?

Publicerad 2013-01-08 12:49:00 i Allmänt, Biologi, Fysik, Kemi,

 
Det görs genom att undersöka berggrunden. Det är nämligen så att grundämnenas isotoper sönderdelas med en bestämd hastighet. Genom att jämföra dessa sönderdelade ämnen med mängden "osönderdelade", kan man bestäma för hur länge sedan ämnet började sönderdelas. Därav kan man uppskatta jordens ålder till ungefär 4,4 - 4,6 miljarder år. 
 
Inspiration hämtad HÄR!
 
Bildkälla: planet-earth.jpg

Kommentarer

Postat av: 2

Publicerad 2014-03-07 10:34:02

E detta vetenskapligt

Postat av: 2

Publicerad 2014-03-07 10:34:06

E detta vetenskapligt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela