VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

VARFÖR BLIR DET TIDVATTEN?

Publicerad 2013-01-15 13:02:00 i Allmänt, Fysik,

Alla föremål på jorden, inklusive vattet på jorden hålls på plats av jordens dragningskraft, den så kallade gravitationen. Men våra hav påverkas också av månens dragningskraft eftersom det inte sitter "fast" på jorden på samma sätt som landmassan. Då månen roterar jorden och beroende på var månen befinner sig runt jorden blir det hög- eller lågvatten på olika platser. Nedan ser du en förklarande bild på detta. 
 
Bildkälla: http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/ruotsi/strukturer/images/tidvatten.jpg
Inspiration hämtad från boken "Frågvis? del 2" utgiven av SU och Vetenskapsrådet. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela