VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

VARFÖR BLIR MUSKLERNA STÖRRE NÄR MAN TRÄNAR?

Publicerad 2013-01-29 09:32:00 i Allmänt, Fysik,

När man tränar behöver musklerna mer energi för att kunna arbeta. Energin utvinns ur socker och fett inne i muskelcellerna, bland annat i speciella "rum" i cellen som kallas mitokondrier. När man tränar mycket anpassar musklerna till detta och fler mitokondrier bildas i cellerna. Dessutom bildas fler blodkärl i muskeln så den får mer syre. Muskeln blir alltså större för att muskelcellerna får fler mitokondrier och mer protein som kan utföra muskelarbetet. 
 
Bildkälla: http://www.kinesiologi.se/bilder/auto.jpg
Inspiration: "Frågvis? del 2" av SU och Vetenskapsrådet

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-02-02 16:00:34

Intressant! Titta på detta! http://illvet.se/fraga-oss/kan-man-bli-graharig-fran-en-dag-till-en-annan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela