VETENSKAPSBLOGGEN

"Vetenskap löser aldrig ett problem utan att skapa tio fler"

VARFÖR BRINNER INTE STEARINLJUSETS VEKE UPP?

Publicerad 2013-03-21 10:18:00 i Allmänt, Fysik,

Ett stearinljus fungererar genom att veken suger smält stearin som sedan övergår till ånga som antänds, vilket resulterar med lågan som vi ser. Det är alltså inte själva veken som brinner. 
 
Veken består till största delen av bomull som i vanliga fall brinner väldigt bra. Därför smörjer man in den med medel som gör det svårare att brinna. Men för att man från början ska kunna tända ljuset lägger man till vax som är lättantändligt. 
 
När veken blivit så lång att den översta delen av veken slutat suga upp stearin brinner den upp och försvinner. 
 
Läs mer om stearinljustillverkning HÄR
Inspiration hämtad från Illustrerad vetenskap
 
Bildkälla: http://www.kommun.kiruna.se/upload/17847/Levande%20ljus.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

VETENSKAPSBLOGGEN

Hej! Jag heter Carolina Broberg och går sista året på gymnasiet. Den här bloggen är mitt projektarbete där mitt syfte är att öka intresset för naturvetenskap. Jag vill gärna veta vad du tycker om bloggen! Har du någon synpunkt eller tips till mig? Skriv en kommentar! Carolina

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela